קידום אורגני או קידום ממומן – מה עדיף?

קודם נסביר שקידום ממומן וקידום אורגני הם שני דברים שונים אך באופן כללי משרתים מטרה אחת – לקדם את האתר בגוגל.

אז מה בעצם שונה בין השניים אם שניהם מקדמים את האתר בגוגל?

קידום ממומן עושים בדרך כלל כדי לקדם מוצרים או מבצעים חדשים שיש באתר שלנו. אבל, מקדמי אתרים רבים עושים קידום ממומן בגוגל לאתרים חדשים כדי לחשוף אותם כמה שיותר מהר לכמה שיותר גולשים וככה בעצם להכיר את האתר לגולשים חדשים ולבנות אמינות של האתר בעיני הגולשים וגם בעיני גוגל.

גם אם האתר לא מקודם באופן אורגני עדיין אפשר שהוא יופיע במקומות הראשונים בתוצאות החיפוש בגוגל באופן כמעט מידי.

כדי שקמפיין ממומן בגוגל יהיה יעיל ואפקטיבי הוא צריך לעמוד בכמה פרמטרים:

הרלוונטיות של הקמפיין לשאילתת החיפוש של הגולש – אם לצורך הדוגמה, גולש מחפש מנעולן באזור מגוריו אז המודעה בקמפיין צריכה להיות רלוונטית לגולש. הגולש לא יכנס למודעה שלא קשורה למה שהוא חיפש, זאת גם הסיבה שגוגל כנראה לא תראה את המודעה בכלל, לכן חשוב לשמור על רלוונטיות.

בשונה מקידום אתרים אורגני (SEO) הוא תהליך ארוך שלעיתים לוקח חודשים רבים. מטרתו של תהליך הSEO היא לקדם את האתר בתוצאות החיפוש של גוגל ללא מודעות וקמפיינים ממומנים, כשמו – לקדם באופן אורגני וטבעי. גם לתהליך האורגני יש פרמטרים שצריך לעמוד בהם.

תקציב שמתאים לסוג הקמפיין – נסביר – אם הקמפיין הוא בתחום תחרותי אז התקציב צריך להיות קצת יותר גדול מאשר תקציב של קמפיין בתחום לא תחרותי. חשוב לדעת, כשזה מגיע לתדירות הופעת המודעה, לא רק התקציב קובע. אלא גם איכות התוכן של המודעה ודף הנחיתה.

נוחות השימוש של הדף במודעה – אם המודעה מפנה לדף שלא נוח להשתמש בו ושהוא אינו רלוונטי אז גוגל “לא תאהב” אותו ותנסה כמה שפחות להציג את המודעה שמפנה לדף הזה.

*חשוב לומר שיש עוד פרמטרים רבים שצריך לעמוד בהם כעושים קמפיין ממומן בגוגל אך הפרמטרים שנכתבו למעלה הם לדעתנו הפרמטרים העיקריים.

אז מה הפרמטרים החשובים בSEO?

בראש ובראשונה רלוונטיות – אין דבר שגוגל אוהבת יותר מאשר אתר שרלוונטי למה שהגולש חיפש, לכן חשוב מאוד לשמור על רלוונטיות בכותרות ובתוכן של האתר.

פרמטר נוסף – נוחות השימוש באתר – האתר צריך להיות מסודר ומאורגן ושיהיה נוח לגלוש בו – עושים זאת באמצעות היררכיה נכונה של הדפים, האצת מהירות האתר, אם האתר איטי ותקוע הגולשים פשוט יצאו ממנו וילכו לאתרים המתחרים.

התאמה של האתר למכשיר הנייד – רוב החיפושים בגוגל ובשאר מנועי החיפוש מבוצעים דרך המכשיר שכולנו אוהבים – הסמארטפון שלנו. אם האתר לא מותאם לגלישה דרך הנייד אז גולשים רבים פשוט יכנסו אליו, יבינו שהאתר לא מתאים לשימוש בנייד ויצאו.

וכמובן, “Backlinks” (קישורים חיצוניים).

מה זה קישורים חיצוניים? כשמם כן הם – קישורים מאתרים אחרים ש”מצביעים” על האתר שלנו. הקישורים האלה הם ההמלצות בעולם של גוגל. חשוב מאוד להגיד שהמלצות מאתרים מפוקפקים ולא אמינים פוגעים בקידום האתר מאשר עוזרים לו. תחשבו על תרחיש שבו אדם שאתם יודעים שהוא גנב ימליץ לכם על חנות שיש בה את המוצר שאתם מחפשים, אתם תיקחו את ההמלצה שלו ברצינות? סביר להניח שלא. ככה גוגל מתייחסת לקישורים חיצוניים מאתרים מפוקפקים.

גם בSEO יש פרמטרים נוספים שצריכים להתקיים באתר כדי שהוא יקודם במנועי החיפוש אך לא נפרט את כולם במאמר זה מהסיבה הפשוטה: לא לשם זה התכנסו כאן.

אז בואו נגיע לתכל’ס מה עדיף? קידום ממומן או קידום אורגני?

הכל תלוי מה אתם רוצים – אתם רוצים קידום “כאן ועכשיו” שיביא תוצאות מיידיות או קידום ממושך שיביא תוצאות אחרי כמה חודשים?

לטווח הקצר כדאי לעשות קידום ממומן שיביא תוצאות באופן מידי “ויחזיר” את ההשקעה (ROI) שלכם בקמפיין הפרסום.

לטווח הארוך כדאי ומומלץ לעשות קידום אורגני לאתר, קידום אורגני יחזיר השקעה אחרי כמה חודשים אבל ההחזר יהיה “משתלם יותר” כי הוא יהיה לאורך זמן ממושך יותר מאשר בקידום ממומן – ככל שהאתר מקודם יותר באופן טבעי, ככה הוא נמצא במקומות הראשונים יותר זמן וזה מביא לכך שגולשים יכנסו לאתר ויבצעו רכישה או יזמינו שירותים דרכו. אם האתר במקומות הראשונים זה אומר לגולשים שהאתר הזה הוא הרלוונטי בשבילם – אם האתר מכיל את מה שהם מחפשים וצריכים הם לא ילכו לאתר אחר כדי לבצע רכישה או הזמנה.

 

אודות המחבר
יוסי יאיר
יוסי יאיר

מנכ״ל ומייסד חברת יוסיז - קידום אתרים, איש SEO בלב ובנפש - נהנה מכל רגע! ליוויתי עשרות או מאות בעלי עסקים בקידום האתר בגוגל בהצלחה, יש הרבה יתרונות לקידום אתרים ואנשים לא מודעים לכח ולטראפיק המטורף שאפשר להפיק וזה מה שבונה את הברנד האמיתי.

לפייסבוק | ללינקדאין | לאינסטגרם